Verdensdagen for psykisk helse

Gi tid, verdensdagen for psykisk helse

Verdensdagen for psykisk helse er en internasjonal FN-dag som skal øke kunnskap og åpenhet om psykisk helse, og fremme gode levevaner. Dette er Norges største opplysningskampanje og dugnad for psykisk helse, og markeres rundt omkring i hele Norge. I år er temaet «Gi tid».

Vi ønsker derfor å gi elevene tid til å sette seg litt ekstra inn i dette viktige temaet, og vi er veldig fornøyd med at vi som eneste skole får besøk av Verdensdagen. Fra kl. 11.45-12.15 samles trinn 2-6, og fra kl. 12.30-13.00 samles trinn 7-10 til felles arrangement i gymsalen som vi tror blir både lærerikt og minneverdig.

Fra scenen i gymsalen deltar
• Linda Tvedt, fungerende rektor
• Henriette Johansen, Verdensdagen for psykisk helse
• Tone Tellevik Dahl, Byråd for helse, eldre og arbeid i Oslo
• «Randulle» Sander Austad Dale, kåret til «Årets gamer» i 2018 og 2019

Mange av elevene vil ha god kjennskap til hvem Randulle er. Han er i tillegg til å være en av Norges mest populære Youtubere, BAMAs Eat Move Sleep-ambassadør. Det vil si at han formidler til barn og unge hvordan han lever for å prestere godt og ha det bra med seg selv. Det vil si at han har fokus på hva han spiser og drikker (for eksempel banan i stedet for energidrikk), at han unngår mobil og skjermbruk før leggetid, og at han holder seg i form og møter vennene sine fysisk, ikke bare gjennom spilling.

Samlingene gjennomføres i samarbeid med Verdensdagen og BAMAs konsept Eat Move Sleep som handler om å spise sunt, være i aktivitet og få nok søvn. Barna får utdelt både smoothie og banan.

Det inviteres presse til arrangementet. De søker å kun filme enkelt-barn der det er innhentet spesiell tillatelse fra foreldre på forhånd. Vi ber likevel foreldre som ikke under noen omstendighet ønsker at barna sine skal være gjenkjennbare, om å gi oss beskjed.
Det vil bli muligheter til å ta gruppebilder sammen med Randulle, men det gjelder kun for de som har samtykket til fotografering på skolen.