Hei alle sammen.

Illustrasjon

Det er viktig at elevene tenker på hva de skriver på Chat ol. Elevene må være like kritiske som om vi snakker ansikt til ansikt. Viktig å huske på hva elevene har lært om Nettvett!
Legger også ved noen råd fra Kripos.
Skolene er stengt og vi ser at en del frivillige tilbyr tjenester som undervisning og leksehjelp til barn i disse dager. Vi vet at personer som er ute etter å utnytte barn seksuelt prøver å komme i kontakt med potensielle ofre gjennom internett. Det er ikke spesielt for denne situasjonen vi er i nå, men noe som også skjer alle andre dager.

Legger ved tips fra Kripos.
Politioverbetjent Hanne Andreassen jobber ved Seksjon for bekjempelse av internettrelaterte overgrep ved Kripos. Hun har følgende råd for å forebygge seksuelle overgrep mot barn:
1. Ikke la barna møte en ukjent voksen uten tilsyn, heller ikke på internett.
2. Velg fellesundervisning fremfor private videomøter mellom én voksen og ett barn.
3. Velg opptak fremfor direktekommunikasjon, der det er mulig.
4. Velg en plattform der barna ikke deler sensitiv informasjon. Hvis noen må logge på bør det være en foresatt.
5. Vær til stede dersom barna skal ha direkte kontakt med en ukjent voksen. En voksen som tilbyr hjelp til barn, og bare har gode hensikter, bør ikke ha noe imot at man følger disse punktene.

Faglig er elever og foresatte flinke til å følge opp- fortsett det gode arbeidet, vet det er krevende. Ta kontakt med skolen/lærer om det er noe dere lurer på.
IKT-ansvarlig er på skolen onsdag mellom 09.00 og 14.00 om noen trenger bistand.
Vi vet fortsatt ikke hvor lenge hjemmeskole vil vare og det er spesielt viktig at elevene følger undervisningen og gjør skolearbeidet sitt i denne perioden. På ungdomskolen vil arbeidet i denne perioden bli endel av vurderingsarbeidet til elevene.

Ønsker dere alle en fortsatt fin dag, ta vare på hverandre.

Mvh Linda Tvedt