Grunnsteinsskrinet på hovedbiblioteket

Grunnsteinsskrinet

Elevene har stemt fram sine favorittbøker- og spill, og de har også skrevet et 5 sider langt brev der de beskriver en vanlig hverdag for 10-åringer i 5A. Alle disse tingene ble lagt i grunnsteinsskrinet, som skal være en slags tidskapsel inn i framtida. Vi vet ikke når skrinet skal åpnes, kanskje om 100 år, eller 200 år? 5A tror iallefall at mange ting har forandret seg for de barna som vokser opp da.

Tre av barna fikk møte ordføreren, og stod på scenen da grunnsteinen ble lagt ned under det nye hovedbiblioteket som bygges i Bjørvika. De tre barna er Adrian, Ella og Silje, som var flotte representanter for Karlsrud skole.

Grunnsteinsskrinet fylles med et tidsbilde av dagen i dag slik Oslobarn ser det

www.kulturbyggene.no

Når grunnsteinen til Nye Deichmanske hovedbibliotek legges ned 3. februar, vil grunnsteinsskrinet være fylt med symbolske gjenstander som er laget og valgt ut av barn fra Oslo. Blant annet en fortelling om hvordan det er å være 10 år i 2017, en spillfigur fra Minecraft, boken Vindeltorn, ørepropper, iPad, og et Pokemon-kort.